söndag 31 maj 2015

Livet på en motorväg

Det tar cirka en timme att köra till jobbet, trots att jag bor i den sydligaste delen av Dubai och flygplatsen ligger i den nordligaste delen av Abu Dhabi. Totalt är det ca 11 mil på förvisso väldigt bra men tråkig 4 till 8-filig motorväg rakt genom öknen, längs med, men några kilometer innanför kusten. Jag passerar ett par samhällen på vägen, bland annat Ghantoot - en förort till Dubai, byggd i Abu Dhabis emirat men på gränsen till Dubai. Detta för att de som är anställda av emiratet i Abu Dhabi, t.ex. piloterna på Etihad, enligt lag måste bo i emiratet, fast att många av utlänningarna egentligen vill bo i Dubai. Alltså byggde man en förort nära Dubai, men på "rätt" sida gränsen.

Under resorna fram och tillbaka från jobbet får man se en hel del underliga, farliga, konstiga och rent av korkade saker. Tänket vi har i Sverige, att motorvägarna är en slags frizon utan fotgängare, parkerade biler, förmål etc, finns inte här. Framförallt är det indier/pakistanier som har allt möjligt konstigt för sig längs vägarna. Jag har flera gånger sett folk helt sonika stanna bilen i vägrenen, i bästa fall slå på varningsblinkern och sen gå ut och röka. För ett tag sen såg jag en man stanna en minibuss vid en påfart här inne i Dubai, nära min lägenhet. Det var precis i skymningen och han parkerade helt enkelt i vägrenen, gick ut bakom bilen och lade sig ner på knä för att be skymningsbönen, mitt i rusningstrafiken. Man måste nog ha en ganska stark tro för att ta sådana risker.

Flera gånger har jag sett män sitta på huk och uträtta sina behov i vägrenen. En dag såg jag en asiatisk man i kostym sitta under en palm med en laptop, i allén av träd som delar de två olika körriktningarna, mitt ute i öknen. Indiska män i arbetarkläder kommer ofta gående i stora grupper längs vägrenen, där folk kör förbi i 140 km/h. Jag antar att de väntar på bussar som stannar och plockar upp dem. Detta är nämligen särskilt vanligt tidigt på morgonen och på eftermiddagen och enligt mig fullständigt livsfarligt, särskilt när det är mörkt ute.

Vid ett tillfälle har jag fått svänga ut på sidan av en avfart, för att det kom två indier gåendes på avfarten, ner mot motorvägen. Och kanske konstigast av allt, på väg hem från jobbet idag såg jag en motorbåt (!) ståendes på en trailer i refugen som delar motorvägen från avfarten till en av förorterna till Dubai.

Det som är bra med arabiska motorvägar är att de har gott om fartkameror. Eller ja, det är åtminstone bra så länge man själv kommer ihåg att kamerorna är där och man lyckas hålla rätt hastighet, trots att man som i mitt fall inte har någon farthållare, vilket faktiskt är lättare sagt en gjort. Bortskämd? Ja, men det är förbaskat lätt att med lite nedförsbacke komma upp över hastighetsgränsen. Det är förresten rätt lustigt, hastighetsgränserna här i UAE är inte de som står på skyltarna längs vägen utan man får alltid lägga på 20 km/h. Utom ibland, när det står att vägen är radarövervakad och max tillåten hastighet är 140 km/h. Då är det faktiskt 140 km/h! Men på 40-vägar (det lägsta jag sett) kör man alltså i minst 55, annars blir man tutad och ljusblinkad på. På 60-vägar i 75-80 km/h, osv. Fotgängare lämnar företräde åt bilar i alla lägen utom vid rödljus. Går man ändå över ett övergångsställe framför en bil kan man räkna med att garanterat bli tutad på.

Fartkamerorna har dock tydligen gjort mycket nytta sen de sattes upp, särskilt på motorvägarna. Jag förstår inte varför vi inte har fartkameror på svenska motorvägar också! Dödstalen i trafiken är fruktansvärt höga här i UAE, och även om det säkert till stor del kan förklaras av beteenden som de ovan, är också den hetsiga körningen, de obefintliga avstånden till framförvarande, ljusblinkandet, tutandet och den totala bristen på riskmedvetenhet bidragande orsaker. Detta gäller främst folk från vissa länder, det finns en tydlig trend vilka som dagligen försöker köra ihjäl en, om man säger så...

Som tur är kör jag nästan alltid när det är lågtrafik, tack vare skifttiderna. Olyckor då är ovanliga, även om de förekommer. Som värst är det dock på morgon och kväll, under rusningstid och man ser nästan varje dag lösa bildelar som ligger i vägrenen och skräpar efter att folk kört in i varandra. Att själv hålla sig inom hastighetsgränserna, använda säkerhetsbälte, köra defensivt och flytta på sig när andra fordon närmar sig snabbt bakifrån, hoppas jag också ska minimera riskerna.

Nu håller man också på att sätta upp nya, mer avancerade fartkameror som ska upptäcka några av de värsta och farligaste beteendena i trafiken förutom fortkörning, bland annat körning i vägrenen (folk som tränger sig förbi när det uppstår köer), bristen på användning av säkerhetsbälte etc. Förhoppningsvis kan detta ytterligare lugna ner tempot lite.

1 kommentar:

  1. Det blir en utmaning för Fannie att ta sig an den Dubiösa trafiken.
    Be careful out there!
    /Pp

    SvaraRadera