tisdag 31 mars 2015

Små barn och kineser

Tillbaka på hotellet efter ännu en intensiv arbetsdag. Känner dock att det går bättre och bättre, vilket är roligt. Jag börjar förstå hur taxi- och landningsbanorna kan utnyttjas på olika sätt, hur man skapar bra flöden, hur man inte skapar bra flöden (learning by doing, så att säga), vad piloterna förväntar sig och inte förväntar sig etc.

Det sista är inte helt oviktigt. Man kan tycka, även om min pilotfar tenderar att inte alltid hålla med mig, att piloterna ska göra precis vad vi säger till dem hela tiden. Och det gör de oftast också. Men Abu Dhabi ligger så att säga "mitt på jorden" och här flyger piloter från alla olika håll i världen, med olika bakgrund, olika typ av utbildning, olika nivå på sin engelska etc. Därför måste man vara otroligt noga med att lyssna på read-backs från piloterna, för att försäkra sig om att de har förstått vad de ska göra och när de ska göra det. I flygledarvärlden jämför man ofta piloter med småbarn som alla vill komma upp i luften och landa först, taxa först, taxa snabbast etc. Med risk för att några piloter förmodligen läser detta inlägg avstår jag från att själv göra den jämförelsen. Jag nöjer mig alltså med att berätta vad jag hört!

En kollega från Heathrow tipsade mig om nedanstående film som visar inflygningen dit under en s.k. peak, en period med mycket trafik. Heathrow är förvisso något större än oss, men det är en häftig upplevelse att varje dag se pärlbandet av flygplan som svänger upp på finalen för att man ska plocka ner dem, en efter en. Däremellan ska man gärna hinna få iväg några starter om vi bara har en bana i användning, samt göra baninspektioner och lite annat smått och gott.



På tal om språkförbistringar förresten, ni som inte har hört klassikern om Air China-piloten som taxar in på JFK i New York, finner den nedan. Detta är en situation man inte vill hamna i när det är mycket att göra. Amerikaner är inte de mest pedagogiska och jag är inte helt förtjust i hur flygledaren uttrycker sig, men man kan inte annat än att tycka synd om sin kollega. Fast kanske är det lika synd om den stackars kinesiska piloten?


1 kommentar:

  1. Små barn som ljuger blir metereologer.
    Små barn som tror att de är mitt på jorden blir tydligen flygledare.
    Tur att du inte alltid gjort precis vad jag sagt till dig, för då finns ju fortfarande chansen för dig att bli pilot.
    /Pp

    SvaraRadera