I tisdags kväll fick jag äntligen mitt lokala flygledarcertifikat, efter en lång dag med rader av tester. Jag får nu alltså svänga på flygplan även över den arabiska halvön och det känns otroligt skönt att vara klar med den lokala utbildningsfasen, som varit förhållandevis kort men emellanåt väldigt intensiv. Det gäller inte minst de senaste veckorna, innan checken då jag mestadels har jobbat i väldigt högtrafikerade perioder på de just då mest belastade positionerna i tornet.
Nu har jag jobbat två nätter solo, utan att ha en instruktör som hänger över axeln på mig. Det är både skönt och utmanande. Samtidigt som det är kul att få anpassa sitt arbetssätt precis som man själv tycker är bäst och inte hela tiden behöva anpassa sig efter hur just dagens instruktör tycker att man ska jobba, är det samtidigt ett stort ansvar att arbeta på sitt eget cert, utan någon som kan fånga upp eventuella misstag. Jag är också ödmjuk och inser att det finns massor kvar att lära sig, även som checkad flygledare. Inte minst eftersom flygplatsen växer så det knakar (+20% i antalet landningar per år, de senaste åren), måste man hela tiden utveckla och anpassa sitt arbetssätt efter de omständigheter som för tillfället råder. Det är också något av det roligaste med det här jobbet, ingen dag är den andra lik och man blir aldrig fullärd. Man kan säga att jag nu (förhoppningsvis!) nått upp till någon typ av okej lägsta-nivå, men inlärningskurvan kommer förhoppningsvis fortsätta uppåt ett tag till, helst under resten av karriären!
Som jag skrivit i tidigare blogginlägg är jobbet här nere otroligt annorlunda mot att vara flygledare i Sverige, trots att vi egentligen jobbar enligt samma internationella regelverk, med i stort sätt samma flygplan, flygbolag osv. Det är på gott och ont, vissa saker är roligare och lättare här nere medan mycket annat är svårare. Hur man än vänder och vrider på det är det åtminstone en väldigt rolig utmaning och en chans jag hittills definitivt inte ångrar att jag tog till vara på.
Inte minst bilden nedan tycker jag illustrerar skillnaderna på mitt jobb på Abu Dhabi Int'l Airport gentemot det i Skavstatornet (till vänster i bild). Båda arbetsplatserna har som sagt sin charm och sina utmaningar, men på helt olika sätt. Rent arkitektoniskt får nog dock det ena tornet anses vara ganska överlägset det andra!
En prestation värd all beundran! Och då tänker jag inte "bara" på jobbet, utan lika mycket på att samtidigt fixa en anpassning och tillpassning av tillvaron till nya förutsättningar i ett nytt mycket annorlunda land.
SvaraRaderaStort grattis, fortsätt ha kul och tänka Safety first!
Stolt Pp.