onsdag 25 mars 2015

Nördvarning!

Jag vet att det är många flygledarkollegor där hemma som är nyfikna på jobbet här nere, så jag tänkte skriva ett par rader om utmaningarna här nere. Ni övriga, "normala" människor som inte har flygplan i tankarna 24 timmar om dygnet, får jag på förhand be om ursäkt för ett väldigt nördigt inlägg med konstiga förkortningar.

Det är ganska hårt styrt med sekretess kring jobbet här och vad man får och inte får lämna ut, så jag ska försöka skriva ganska generellt och bara om saker man kan läsa sig till på annat håll, men jag hoppas ändå kunna ge er en liten bild av vad det är jag håller på med här nere.

Jag gör alltså just nu min OJT för att ta upp behörighet i tornet på Abu Dhabi Int'l (OMAA), världens nionde största flygplats. Vi har två parallella landningsbanor (13R och L/31R och L) och vi kör Mode 3-operationer, dvs. landningar på ena banan och starter på den andra. Största utmaningen flygledarmässigt ligger helt klart i att hantera trafiken på marken. Flygplatsen är hub för 4-5 bolag, bl.a. det nationella jättebolaget Etihad. Detta gör att det är typisk hub-trafik: Alla kommer in och landar samtidigt, vänder runt och går iväg någon timme senare. Bra ur ett flygledarperspektiv på sitt sätt då det skapar ett ensat flöde, men det lappar alltid över under perioder och vi har ett par tillfällen per dygn då vi har många avgångar i kombination med ett gäng ankomster, vilket skapar komplexa flöden på marken. Alla terminaler ligger på ena sidan av flygplatsen, söder om båda banorna, vilket gör att det är förhållandevis långt att taxa och alla ska in och ut på ungefär samma ställe. En ny jätteterminal håller på att byggas mellan de båda banorna (Mid Field Terminal) och beräknas stå klar i juli 2017. Det kommer då vara världens största, fristående terminal.

Trafiken ökar konstant. Huvudaktören Etihad beställer nya flygplan och köper andra flygbolag på löpande band. De opererar en av världens modernaste flottor, med främst A320, A330 och A340, B777, B787 samt världens största passagerarplan A380. Mängden tung trafik är alltså betydligt större än där hemma och man reagerar snarare på när man har två medium i rad än ett par heavys. En stor del av trafiken kommer på natten också, då Europa/USA- och Asien/Oceanien-planen ska byta passagerare med varandra. Detta är något som känns ovant och utmanande, att man har några av de mest händelserika arbetstimmarna mitt i natten, när det brukar vara lugnt och behagligt hemma i Sverige.

Hittills trivs jag riktigt bra med jobbet. Det är en skön blandning av olika nationaliteter och erfarenheter i tornet, vilket tillsammans med trafiken ger ett kul och utmanande jobb.

Här nedan kan ni se en nästan dagsfärsk video om den nya terminalen, Mid Field Terminal:


2 kommentarer:

  1. Mycket intressant! Gärna mer om själva tornarbetet. Får du filma...?

    Jesper

    SvaraRadera
  2. Dessvärre inte, men ska se om jag kan fixa några bilder framöver!

    SvaraRadera